Balassi Bálint (1554 - 1594)
A reneszánsz
újjászületés (ókori görög-római művészetek); kultúrtörténeti korszak és korstílus
Észak-Itália városállamaiban és a Németalföldön alakult ki
Firenze, Genova, Padova, Milano, Velence - kereskedelem révén gazdagság
a korstílus hordozója a feltörekvő polgárság, pl. a Mediciek
Jellemzői
világiasodó kultúra a vallás fennmaradása mellett
humanizmus: emberközpontúság, a reneszánsz polgárok világi ideológiája
klasszikus műveltség és tudós magatartás
emberi élet célja: a boldogság megtalálása, az élet örömeinek kihasználása
megnő az egyéniség szerepe, fontos a halál után is fennmaradó hírnév
reformáció: vallási mozgalom, célja a vallás megújítása
fontos a biblia nemzeti nyelvekre való lefordítása
a kor jellemző embere a polihisztor, pl. Leonardo
magyar reneszánsz az 1400-as években éli virágkorát, központja Mátyás udvara
Balassi Bálint életútja
Zólyom várában született, apja zabolátlan természetű arisztokrata földesúr
kitűnő nevelés: egy ideig Bornemissza Pétertől, majd 1565-től Nürnbergben
1569 apját letartóztatják, Lengyelországba menekülnek, itt írja első művét
Beteg lelkeknek való füves kertecske - németből fordítva
1575 apja Báthori István erdélyi fejedelem elleni hadjáratba küldi
fogságba esik, de jól bánnak vele, ezért ott marad (művelt udvar)
hazatértekor apja már meghalt, zilált anyagi ügyeket, pöröket hagyva maga után
1578 megismeri Losonczy Annát, Ugnád Kristóf feleségét, szerelmük 6 évig tart
zűrzavaros ügyek
hadnagy Egerben, majd Érsekújváron - mindenhonnan elbocsátják
anyagi gondok - érdekházasság unokatestvérével (Dobó Krisztina) - botrány
szerelmi remények az immár özvegy Losonczy Anna iránt
1589 Lengyelországba bujdosik
Wesselényi Ferencnél vendégeskedik Dembnóban, birtokot kap
Célia-szerelem (valószínűleg Wesselényiné Szárkándi Anna)
2 évvel később visszatér, majd 1593-ban részt vesz a „hosszú háborúban”
1594-ben Esztergom ostromakor megsebesül, majd meghal
utolsó szavai: „Te katonád voltam, Isten!"
Költészetének általános jellemzői
tudós költő, poeta doctus
az első magyar nyelven megszólaló költőnk
verseit egy-egy ismert dallamra írja
ütemhangsúlyos és rímes verselés, Balassi-strófa (pl. Egy katonaének)
3×3-mas felépítés, 19-es szótagszámú sorok, belső rímek alkalmazása
Szerelmes versek
1589-ben új műfaj Magyarországon: reneszánsz szerelmi komédia
új felfogás a szerelemről: sok jónak lehet a forrása
fiatalkori udvarló költemények Petrarca mintájára
utolsó Júlia-versek (1588) után műveit a Daloskönyvben foglalja össze
Hogy Júliára talála, így köszöne neki
véletlen találkozás leírása, ujjongó bókok halmaza
2-4. áradó metaforasor több területet is felölel
lelki élet, főúri élet, női test, természet (virágok) értékei
költői eszközök: fokozás, túlzás, ismétlés
6. nézőpontváltás, jellegzetes lovagi helyzet ábrázolása
lovag és úrnő között végtelen a távolság, Júlia csak mosolyog
szókincs: trubadúr stílus (bús szívem) + magyar népköltészet (vidám, szerelem)
forma: 4/4-es, hangsúlyos verselés belső rímekkel
A vitézi élet versei
Egy katonaének
Lengyelországba bujdosásakor íródott visszaemlékezés - csak a jó dolgokra
vitézi ének és tudós reneszánsz költészet összekapcsolása
hármas szám különleges szerepe
hárompillérű kompozíció a szentháromságra utal (1, 5, 9. versszakok)
háromsoros versszakok, a sorok is három részre vannak osztva
első pillér: szónoki kérdés, majd a tétel (a végeknél nincs szebb) bizonyítása
a vitézi élet gondtalansága jelenik meg a következő két szakaszban
második pillér: katonaéletet eszményi rangra emeli, erkölcsi nagyságát hirdeti
utána már más, magasztosabb színben tűnnek fel az önfeláldozó vitézek
lezárás: a két képsorozat összefoglalása, ódai jellegű dicsőítés
Istenes versek
középpontjukban legtöbbször a bűnbánat áll, elődjének Villon tekinthető
legjelentősebb istenes versek mögött valódi lelki konfliktusok állnak
Adj már csendességet…
újszerű, ószövetségi jellegű viszony az istennel
belső ellentétektől feszülő, izgatott vers
formában is megjelenik: Balassi-versszak
tömörített strófa, felszólító módú igék kiemelése
három szerkezeti egység (gyakori Balassinál), a két szélső keretet alkot
1-2: könyörgés, 3-6: érvelés, 7-8: könyörgés
érvelési szakaszban vita Istennel és önmagával is (belső vita)
lezárás: harmónia keresése, tiltakozás a való világ értelmetlensége ellen
Versek
Tuti gimi idézetek
Kevert receptek